Ponad 42 mln zł przeznaczą Polskie Linie Kolejowe w 2016 r. na poprawę trasy z Wrocławia do Jeleniej Góry. Inwestycje zarządcy infrastruktury za ponad 400 mln zł, już skróciły podróż na tej dolnośląskiej trasie do ok. 2 godzin. Zmodernizowano stacje i przystanki m.in. Wałbrzych Miasto, Wojanów, czy Smolec.
Obecnie trwają prace na odcinku pomiędzy Marciszowem a Janowicami Wielkimi. Ich efektem będzie zwiększenie prędkości nawet o 50 km/h i poprawa bezpieczeństwa dzięki wymianie 12 rozjazdów. Nowy tor ułatwi przewóz ładunków, gdyż pozwoli na sprawny przejazd cięższych pociągów towarowych (o nacisku 221 kN na oś).
Wygodniej pociągiem w Rudawy Janowickie
Poprawi się standard obsługi podróżnych, gdyż na stacjach w Marciszowie i Janowicach Wielkich oraz na przystanku osobowym Ciechanowice, zmodernizowanych zostanie 5 peronów. Ponadto stacja w Janowicach Wielkich, często odwiedzana przez turystów, zostanie wyposażona w nowy system dynamicznej informacji podróżnych. Nowe urządzenia ostrzegawcze na 7 przejazdach kolejowo-drogowych i poprawa nawierzchni na 9 skrzyżowaniach toru i drogi dodatkowo podniosą poziom bezpieczeństwa. Zrewitalizowane zostaną 23 obiekty inżynieryjne. Obecnie trwa demontaż toru na stacji w Janowicach Wielkich. Prace potrwają do końca roku. Łączny koszt robót, rozpoczętych już w 2015 r., wynosi 51 mln zł.
Zmienia się stacja w Jeleniej Górze
Przebudowane zostaną trzy perony; będą one wyższe i znacznie ułatwią podróżnym wsiadanie do pociągów. Zostaną odnowione wiaty, zamontowane nowe oświetlenie, dynamiczna informacja oraz monitoring. Prace modernizacyjne obejmą również przejście podziemne prowadzące na perony, przy wejściach zostaną zainstalowane windy. Obecnie pociągi dojeżdżają do stacji zgodnie z rozkładem. Obsługa podróżnych prowadzona jest z dwóch peronów. Równocześnie kończą się prace na sąsiednich peronach nr 3 i 4. Zdemontowano tam konstrukcje starych wiat. Są one czyszczone, wzmacniane i zabezpieczane antykorozyjnie. Nad przejściem podziemnym nowe, mocniejsze konstrukcje zastąpią stare elementy. Budowana jest winda na peronie 3. Przy peronach położono już nowe tory. Prace o wartości 24 mln zł powinny zostać ukończone w trzecim kwartale tego roku.
Koleją w góry
Kompleksowym efektem kilkuletnich prac na linii z Wrocławia do Jeleniej Góry jest krótki czas przejazdu (ok. 2h, tj. krócej o blisko 1,5 godz. w porównaniu do 2010 r.) oraz dobra obsługa na stacjach i przystankach. Dzięki nowej infrastrukturze, na popularnej trasie do Kotliny Jeleniogórskiej, pojawiają się nowoczesne składy przewoźników regionalnych i dalekobieżnych.
Mirosław Siemieniec, PKP Polskie Linie Kolejowe S.A.