PKP TKt48-18, Głuszyca Górna, 10.12.2006 by Grzegorz Kochan
PKP TKt48-18, Głuszyca Górna, 10.12.2006 by Grzegorz Kochan

Dzięki staraniom Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku, we współpracy z Przewozami Regionalnymi sp. z o.o. a także Miastem Świdnica, Starostwem Powiatowym w Świdnicy oraz PKP PLK S.A., po prawie 20 latach na Przedgórze Sudeckie powróciły parowozy.

Od 4 lipca lokomotywa parowa TKt48-18 oraz dwa zabytkowe wagony osobowe Ci28 z 1928 r. realizują połączenia kolejowe na trasie Jaworzyna Śląska – Świdnica Miasto – Jaworzyna Śląska w ramach Wakacyjnego Pociągu Muzealnego. W każdą sobotę i niedzielę do 13.09.2015 r. (II dzień Gali Parowozów) na Podsudecką Magistralę Kolejową wyruszą dwa pociągi dziennie – poranny Gryf (legendarna bestia umieszczona w herbie Świdnicy) oraz popołudniowy Fryderyk (Fryderyk II Wielki – pruski władca, który umieścił na terenie dzisiejszej Jaworzyny Śląskiej swój ufortyfikowany obóz, w którym przebywał i od którego wzięła się historyczna nazwa miasta – Königszelt – królewski namiot).

Rozkłady jazdy pociągóRozkłady jazdy pociągów Gryf i Fryderykw Gryf i Fryderyk
Rozkłady jazdy pociągów Gryf i Fryderyk

Bilet na przejazd pociągami Fryderyk i Gryf uprawnia do 10% rabatu przy zakupie biletu wstępu do Muzeum Przemysłu i Kolejnictwa na Śląsku w dniu przejazdu.

Podróżni mogą zakupić bilety w jedną lub dwie strony. Przy zakupie biletu w dwie strony podróż do Świdnicy można odbyć GRYFEM a drogę powrotną FRYDERYKIEM. W ten sposób zyskujecie Państwo blisko 3h na odbycie spaceru śladami zabytków architektury Świdnicy.

Sprzedaż biletów na przejazdy pociągami GRYF i FRYDERYK odbywa się wyłącznie za pośrednictwem strony internetowej biletyregionalne.pl lub bezpośrednio u Kierownika Pociągu. Ilość miejsc w wagonach jest ograniczona (92 miejsca siedzące)!

Nad bezpieczeństwem podróżnych w trakcie przejazdu czuwa Drużyna Konduktorska, w skład której wchodzi Kierownik Pociągu oraz Konduktor – Przewodnik.

Ten historyczny skład porusza się po najstarszym fragmencie tzw. Podsudeckiej Magistrali Kolejowej. Jej początki sięgają pierwszej połowy XIX w. W lipcu 1844 r. Towarzystwo Kolei Wrocławsko – Świdnicko – Świebodzickiej oddało do użytku linię łączącą Świdnicę z otwartą rok wcześniej linią kolejową Wrocław – Świebodzice. W następnych dekadach linia była wydłużana by uzyskać swój ostateczny kształt w 1876 r. Od tego czasu łączy Legnicę z Katowicami.

Świdnica jest jednym z największych a jednocześnie najmniej poznanych miast Dolnego Śląska. W przeszłości będąc ważnym ośrodkiem handlu, przez całe stulecia wiodła zacięty bój z nieodległym Wrocławiem o prymat w regionie. Świadectwem tych dawnych zmagań, ale także kupieckiego rzemiosła i wyrosłej na niej potęgi, jest bogactwo zabytków architektury.

Do najważniejszych należą Rynek Starego Miasta z zachowanym średniowiecznym układem urbanistycznym (jednym z najlepiej zachowanych w Polsce), Ratusz z odbudowaną i udostępnioną zwiedzającym Wieżą Ratuszową skąd podziwiać można panoramę miasta a także masyw Ślęży, nieodległą Radunię ale też Góry Sowie oraz Kościół Pokoju. Zabytek, którego wartość najlepiej wyraża umieszczenie go na liście światowego dziedzictwa UNESCO.

Ceny biletów

Bilet w dwie strony (Jaworzyna Śl. – Świdnica Miasto – Jaworzyna Śl.)

Dorośli: 24.00 zł / os.

Dzieci i młodzież ucząca się: zniżki wg uprawnień do ulgowych przejazdów koleją w komunikacji krajowej*

Bilet w jedną stronę (Jaworzyna Śl. – Świdnica Miasto lub Świdnica Miasto – Jaworzyna Śl.)

Dorośli: 14.00 zł / os.

Dzieci i młodzież ucząca się: zniżki wg uprawnień do ulgowych przejazdów koleją w komunikacji krajowej*

*Ustawa z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego (Dz.U. z 2012 r., poz. 1138 z późn. zm.) oraz z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz.U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.)