Świadczenia pozapłacowe jako dodatkowe wynagrodzenie

W dzisiejszych czasach okazuje się, iż świadczenia pozapłacowe stanowią coraz istotniejszy element polityki kadrowej przedsiębiorstw. Pracodawcy już wręcz nagminnie korzystają z tego instrumentu, chcąc pozyskać bądź zatrzymać danego pracownika. Ważnym jest jednak, by wiedzieć jakich świadczeń ludzie oczekują.

Jak obecnie przedstawia się w Polsce rynek świadczeń pozapłacowych?

W ciągu ostatniego roku wartość rynku świadczeń pozapłacowych wzrosła w Polsce o 8%, do poziomu ponad 12 mld złotych. Dla porównania jest to kwota podobna do tej, którą Polska przeznacza rocznie na wymiar sprawiedliwości, zatem całkiem spora.

I należy oczekiwać, iż ta kwota będzie dalej rosła. Pracodawcy stale szukają nowych, atrakcyjnych sposobów na zatrzymanie pracowników (szczególnie tych z dobrymi kwalifikacjami i doświadczeniem), jak i pozyskanie nowych na wydrenowanym rynku pracy. Okazuje się bowiem, iż konkurowanie wysokością wynagrodzenia to jedno, ale atrakcyjne dodatki do pensji też odgrywają ważną rolę.

Jak świadczenia pozapłacowe i ich wysokość oceniają pracodawcy?

Z badań przeprowadzonych przez ARC Rynek i Opinia dla Benefit System wynika, iż 16% przedsiębiorstw zakładało wzrost nakładów na świadczenia pozapłacowe w mijającym roku. W ogóle, średnia kwota jaką pracodawcy przeznaczali w 2018 roku na benefity dla jednego pracownika wyniosła niemalże 2.000 zł, co było wielkością o 80 zł wyższą niż w roku poprzednim.

Przedsiębiorcy twierdzą, iż pracownicy już na etapie rekrutacji zwracają uwagę na benefity, jednakże każda ich grupa ma inne oczekiwania. Młode pokolenie oczekuje elastyczności i wręcz poczucia zabawy, tymczasem starsze pokolenie ceni sobie poczucie bezpieczeństwa.

Pracodawcy zauważają, iż nowoczesne przedsiębiorstwo dziś to nie jest już tradycyjne miejsce pracy. Obecnie są to przede wszystkim relacje, które buduje się w oparciu o współpracę, zaufanie czy o wartości. A benefity odgrywają już nie tylko rolę środka motywacyjnego, ale także częstokroć integrują pracowników, angażując ich w różnego typu akcje i działania, a także uwalniając potencjał pracowników.

Jednak nie w każdej branży wszystkie rodzaje benefitów są możliwe do zastosowania, choć dziś na ten rodzaj dodatków starają się stawiać już wszyscy, a nie tylko pracodawcy z sektora biurowo-księgowego. Zdaniem Dariusza Blochera, prezesa zarządu Budimeksu, ze względu na specyfikę branży, nie wszystkie benefity mają okazję przyjąć się choćby w przedsiębiorstwie budowlanym. Tutaj największym zainteresowaniem cieszy się opieka zdrowotna i ubezpieczenie na życie. Rośnie też zainteresowanie wymianą punktów na nagrody, a w przyszłości zapewne ofertą Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK).

Jak zatem pracodawcy zamierzają rozwijać program benefitów?

Otóż uważają oni, iż zaproponowanie większego wyboru świadczeń jest dziś koniecznością, chociażby ze względu na to, iż pracodawcy mają często oddziały w różnych częściach kraju, zatrudniają na różnych stanowiskach pracowników, posiadających różne potrzeby.

Zdaniem Agnieszki Sokołowskiej, dyrektora ds. komunikacji wewnętrznej i odpowiedzialności społecznej w Jeronimo Martins Polska, mając na względzie fakt, iż przedsiębiorstwo zatrudnia ponad 65 tysięcy osób, pakiet świadczeń pozapłacowych musi być możliwie najszerszy. Jej zdaniem benefity stanowią konkretną wartość dla pracownika i budują właściwe relacje z pracodawcą, poprawiają komfort życia, a kiedy to niezbędne – pomagają w zmaganiu się z problemami zdrowotnymi. 

W pracy nadal brak podwyżki, awansu i świadczeń dodatkowych? Być może to idealna pora aby znaleźć odpowiednią pracę. Zacznij od skorzystania z darmowej wyszukiwarki ofert pracy Wrocław, Wałbrzych i okolice.