www.facebook.com/nasz.walbrzychwww.instagram.com/nasz.walbrzych.pl
Repertuar kina Cinema City Repertuar kina Cinema City

Wałbrzych na nowej drodze (rowerowej)

22.01.2015 r.

RowerzystkaGdy w 2013 roku rowerzyści pytali nas jaki będzie rok 2014 pod kątem rozwoju infrastruktury rowerowej odpowiadaliśmy jednoznacznie – rekordowy. Cieszę się, że nie pomyliliśmy się w tej ocenie – mówi Mateusz Kaszubski ze Stowarzyszenia Rowerowy Wałbrzych.

Rok 2014 upłynął pod kątem realizacji dużych inwestycji drogowych, przy okazji których nie pominięto potrzeb rowerzystów. Mowa tu m.in. o przebudowie ulic Wrocławskiej i Sikorskiego/1 Maja, które bez wątpienia były jednymi z najważniejszych inwestycji minionych lat. Obecnie przebudowana ulica Wrocławska zapewni rowerzystom bezpieczny dojazd aż na przedpola Zamku Książ i do Palmiarni. Ulica Sikorskiego wraz z węzłem drogowym w okolicy ulicy 1 Maja z kolei to pierwsza tak duża inwestycja rowerowa w ścisłym centrum miasta.

Przy okazji tych dwóch inwestycji rysuje się jednak pewna ważna różnica. Projekt przebudowy ulicy Wrocławskiej od samego początku konsultowany był ze Stowarzyszeniem Rowerowy Wałbrzych w wyniku czego udało się stworzyć przyjazny rowerzystom projekt. Przebudowa ul. Sikorskiego odbywała się bez konsultacji ze środowiskami rowerowymi w wyniku czego można zaobserwować na niej niebezpieczne dla rowerzystów rozwiązania, jak chociażby brak skrajni zwłaszcza w obrębie wiaduktu nad ulicą 1 Maja, co bardzo skutecznie zawęziło szerokość drogi dla rowerów. Barierki wygradzające zamontowane są za blisko w efekcie czego jadący rowerzysta może zawadzić o nie kierownicą a nawet pedałami. Martwi nas również fakt, że wytyczając drogi dla rowerów wzdłuż 1 Maja nie uwzględniono ich dalszej kontynuacji ani w stronę Rynku ani Sobięcina – wylicza Karol Stec ze Stowarzyszenia. Odwrotna sytuacja powstała na Wrocławskiej – obecnie nastąpiło połączenie z drogą rowerową na Uczniowskiej, możliwa jest dalsza kontynuacja drogi dla rowerów w kierunku Centrum (przewiduje się dalszą przebudowę Wrocławskiej aż do terenów zakładu Ronal) oraz wzdłuż ul. de Gaulle’a w kierunku Podzamcza.

W 2014 roku oddano także do użytku drogi dla rowerów wzdłuż ulicy Wysockiego (od hali OSiR do Antka Kochanka; planowana jest dalsza budowa drogi dla rowerów aż do skrzyżowania z Ul. Gen. Andersa) i Wieniawskiego. Inwestycja na ulicy Wieniawskiego cieszy szczególnie – pozwoliło to na zamknięcie najważniejszej wałbrzyskiej pętli rekreacyjnej dla rowerzystów i biegaczy, która wiedzie dookoła Podzamcza. Planowana budowa drogi dla rowerzystów wzdłuż ul. de Gaulle’a, która połączy się z tą inwestycją, umożliwi dojazd rowerem m.in. do Zamku Książ, do pracy na terenach WSSE a – w dalszej perspektywie – dojazd m.in. do Jedliny-Zdroju poprzez ciąg ulic Uczniowska-Strzegomska (obecnie w przebudowie) i Noworudzka.

Pozostając w obrębie Podzamcza i Szczawienka warto także wspomnieć o oddanej do użytku ulicy Gagarina. Tam także postanowiono wybudować drogę dla rowerów nie zważając na fakt, że zrealizowanie jej w obecnym kształcie jest chyba nawet bardziej niebezpieczne dla rowerzystów niż jej brak. Wciskanie rowerzystów między mur oporowy i barierki, które uniemożliwiają rowerzystom ewentualną ewakuację z roweru w sytuacji niebezpieczeństwa zakrawa na absurd – twierdzi Kaszubski. Pozytywnym aspektem tej inwestycji jest bez wątpienie budowa parkingu dla rowerów przy wejściu na teren ogródków działkowych oraz umożliwienie dalszej budowy drogi dla rowerów (oby nie tak niebezpiecznej) w kierunku ulicy Wrocławskiej.

W 2014 roku pojawiły się też pierwsze owoce złożonych przez Stowarzyszenie wniosków na posiedzeniach Rady Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego. Najważniejszym z nich jest bez wątpienia kontrapas rowerowy na ulicy Zamkowej, który w zdecydowany sposób ułatwił dotarcie studentom PWSZ na teren uczelni umożliwiając im jazdę rowerem po ulicy Zamkowej pod… prąd.

W minionym roku dało się zauważyć również drobne, aczkolwiek ważne, sprawy towarzyszące rozwojowi infrastruktury. Magistrat zakupił dwa rowery elektryczne dla swoich pracowników, kolejne dwa rowery otrzymała także wałbrzyska Straż Miejska. Działania te mają na celu promocję rowerów, jako codziennego środka transportu. Centrum Aktywnego Wypoczynku Aqua-Zdrój postanowiło wybudować rowerzystom porządny i bezpieczny parking rowerowy (Stara Kopalnia takowego nadal nie posiada…), nawet doczekaliśmy się dobrych stojaków rowerowych pod Ratuszem.

Czy inwestycje te są potrzebne? Ilość rowerzystów biorących udział w zeszłorocznych obchodach Europejskiego Dnia bez Samochodu pokazuje, że tak. Mamy nadzieję, że w 2015 roku impet rowerowych zmian nie zmniejszy się.